May 4, 2013

Balanserad lunch


Mat är en av livets största njutningar, men det krävs rätt råvaror, högt näringsinnehåll och mycket kärlek i köket för en fulländad måltid. Att tänka ekologisk, närproducerat, fairtrade, egenodlat och alkaliskt känns därför helt rätt i tiden. 


Jag är verkligen såld på basisk mat; dels märker jag hur bra jag mår av det och dessutom smakar det ju så gott. Att vi alla kan bidra med att få dom bästa råvarorna på bordet genom att köpa ekologiskt, närodlat och fairtrade är politiskt viktigt; för dig som vill läsa mer om det rekommenderar jag denna dokumntär kring industrimaten vi stoppar i oss. Se den! 

http://www.veoh.com/watch/v20368182MnDqr98W

Det blir lite tjatigt om hälsa och mat här på bloggen nu men jag kan verkligen inte låta bli att dela med mig av alla nyttigheter.
Här är gårdagens lunch; falafel med matig sallad, hummus, frökex och nypressad morotsjuice.
För falafelsmeten blandade jag det som blev över när jag pressade morotsjuicen (morötter, zuccini, gurka) och blandade i kryddor, ett ägg och stekte dom i kokosolja - nom nom!
Salladen består av avokado, bladgrönt, ugnsbakad paprika, groddar, koriander, blandade frön och nötter med en klick hummus.