March 27, 2012

Privatvisning & proffskock

Idag har jag varit bjuden på flera roliga besök hos bl.a Alessi, Electrolux och Shenet.

Extra skoj var besöket hos Electrolux som bjöd in till en privat visning i deras pop-up showroom på Strandvägen i Stockholm. Electrolux lanserar nämligen ett nytt proffskök för privatpersoner som är snyggt, väldesignat och med alla önskvärda funktioner, t.ex. som ång-ugn! Jag fastnade för ett blickfångs-grönt kylskåp och en 80-bred häll som var stilrent svart, utan kastrullmarkeringar.

Jag tog med mig väninnan Michan, som har bloggen Djursholmsfru, och på plats fick vi lära oss att tillaga Dumplings i det nyinstallerade Electroluxköket. Ett mycket uppskattat inslag – tack Electrolux!
Till vår hjälp hade vi trevliga Fredrik Björlin, självaste kaptenen från Svenska Kocklandslaget. Med sådan kvalitetshjälp är det svårt att misslyckas och resultatet blev förstås fantastiskt - tack Fredrik!
Jag kan verkligen rekommendera att införskaffa en ång-ugn och sedan börja tillverka egna Dumplings, som inte alls är svårt att göra. Fredrik säger att det går bra att blanda vad som helst till en smet; fläskfärs, koriander, räkor... Fyll utkavlade deg i bitar med en klick smet, fäst ihop degen med vatten till ett knyte  och ställ sedan in i ång-ugn ca 10 min – klart! Servera med egengjord chilisås och sojamajonäs. Gott!



No comments: